ثبت نام رایگان وبینار

نوروفیدبک ILF چیست و چه کاربردی دارد؟

نوروفیدبک ILF

نوروفیدبک ILF چیست و چه کاربردی دارد؟

نوروفیدبک ILF یکی از دستگاه های بسیار پیشرفته برای کمک به بهبود عملکرد مغز است که توسط بسیاری از متخصصین و پزشکان مورد استفاده قرار میگیرد و نتایج درمانی خوبی را ایجاد کرده است. آیا شما هم با اختلالاتی نظیر بی خوابی یا تیک های عصبی و یا حتی دو قطبی و موارد شدید این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنید؟ اگر به دنبال یک تکنیک قابل اعتماد و بی خطر برای درمان در کوتاه ترین زمان ممکن هستید، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

نوروفیدبک ILF چیست؟

نوروفیدبک ILF یک روش نوروتراپی است که در حال حاضر به عنوان به روزترین و موثرترین روش در جهان شناخته شده است که جامعه روانشناسان، روانپزشکان، کار درمانگرها، گفتار درمان ها، متخصصین مغز و اعصاب و همچنین پزشکان عمومی و مراکز ترک اعتیاد نیز از آن بهره می‌برند.

دستگاه نوروفیدبک ILF یا Infra-Low frequency حاصل ۳۵ سال تحقیق و توسعه نهاد بین المللی EEGINFO و آخرین دستاورد پروفسور اوتمر که توسط شرکت بسامد تجهیز نوآور به خدمات درمانی ایران اضافه شده است.

به طور کلی نوروفیدبک نوعی تمرین برای بهبود عملکرد مغز است. نوروفیدبک با فرکانس بسیار پایین (ILF) احساسات عادی، انرژی یا خلاقیت آن‌ها را سرکوب نمی‌کند. بلکه خود مغز یاد می‌گیرد چگونه درست رفتار کند و عملکردش را بهبود و به مراتب تقویت کند. در نتیجه پتانسیل بهره‌گیری از فرصت‌ها و استعداد‌ها برای درمانجو افزایش پیدا می‌کند. در ادامه در این باره بیشتر صحبت می‌کنیم.

بهبود خود تنظیمی مغز به چه صورتی است؟

نوروفیدبک یک رویکرد ایمن، غیر تهاجمی و غیر کلامی است. با درگیر کردن مکانیسم‌های خود تنظیمی مغز کار می‌کند. نوروفیدبک روشی برای یادگیری آرامش داشتن نیست. بلکه این فرآیند شرطی‌سازی مغز هست. در روش ILF، نرم‌افزار نوروفیدبک به صورتی طراحی شده است که مانند یک آینه برای مغز عمل می‌کند. هر جا سیگنال مغز ضعیف شود، انیمیشن تار می‌شود و یا تغییر در صدا و تصویر رخ می‌دهد و هر جا سیگنال EEG قوی عمل کرد، این تغییر در انیمیشن قابل مشاهده هست.

به همن دلیل است که تمایز بین نوروفیدبک روش‌های کلاسیک و ILF مشخص می‌شود در واقع در این پروتکل ILF سیگنال EEG در ۸ تا ۱۰ باند فرکانسی دریافت می‌شود و فیدبک‌ها بر اساس تغییرات آن‌ها به صورت همزمان به بیمار اعمال می‌شود. فیدبک‌ها ر انیمیشن کاملاً قابل لمس و مشاهده است. به همین جهت است که نوروفیدبک ILF به روزترین روش نوروتراپی در جهان است.

نوروفیدبک ILF

کاربرد درمانی نوروفیدبک ILF

این دستگاه قابلیت ثبت سیگنال برای فرکانس های زیر 0.1 میلی هرتز دارد. جوابدهی فوق العاده آن سبب شده که امروزه، موجودیت این دستگاه در مراکز مختلف و برای پزشکان از اهمیت زیادی برخوردار باشد. در اختلالاتی مانند اوتیسم، ADHD، استرس پس از سانحه یا PTSD، افسردگی، میگرن، دوقطبی، اختلالات خواب، اختلالات پایه اضطرابی، پنیک، ترومای مغزی، وسواس یا OCD، اختلالات رشد، اختلالات یادگیری، درد، وزوز گوش و … جواب دهی بسیار دقیق و قابل اعتمادی دارد.

سایر مواردی که نوروفیدبک روی آن‌ها تأثیر مثبت داشته:

  • تمرکز
  • خواب
  • درد
  • اختلالات دلبستگی
  • کنترل ضربه
  • انرژِی
  • آگاهی اجتماعی

تحقیقات و مشاهدات گسترده بالینی اثبات می‌کند، اعمال فیدبک بر اساس سیگنال‌های فرکانس‌های بسیار پایین، باعث تغییر در سطح برانگیختگی (Arousal) در مغز شده و روند آموزش با نوروفیدبک را تسریع و میزان بهبودی را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند بر طیف گسترده‌تری از اختلالات تاثیر بگذارد. طبق مطالعات حتی این بهبود عملکرد مغزی سبب شده تا فرد از مواردی چون خودکشی کناره گیری کنند. 

بهترین نوع نوروفیدبک کدام است؟

در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین و بروز ترین نسل نوروفیدبک، ILF است که با استفاده از فرکانس های پایین به بهبود عملکرد مغز خواهد پرداخت و نتایج بی نظیری را در عرصه درمان خلق کرده است. امروزه پزشکان و متخصصین زیادی در سراسر جهان از این دستگاه برای بروز کردن روش های درمانی خود استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که دستگاه نوروفیدبک ILF در جهان به عنوان شناخته شده ترین و جدیدترین نوع نوروفیدبک می‌باشد.

تفاوت نوروفیدبک ILF با نوروفیدبک معمولی

نوروفیدبک ILF نسبت به نوروفیدبک های معمولی و کلاسیک دارای برتری هایی می‌باشد. طول دوره درمان و همچنین زمان هر جلسه درمان در ILF بسیار کوتاه تر بوده و در مقابل عملکرد بهتری نیز دارد. ماندگاری در درمان با دستگاه نوروفیدبک ILF در صورتی که مراحل درمان و تعداد جلسات تکمیل گردد، بسیار طولانی تر می‌باشد. این دستگاه نسبت به نوروفیدبک معمولی، اختلالات بیشتری را مورد درمان قرار داده و به همین دلیل تمایل افراد برای استفاده از این دستگاه نوین بسیار بیشتر است. به عنوان مثال درمان دوقطبی با نوروفیدبک ILF توسط تحقیقات فراوان کشف شده است که می‌توانید از آن بهره ببرید.

نوروفیدبک ILF برای چه سنینی قابل استفاده است؟

این دستگاه برای تمامی سنین از کودکی تا بزرگسالی قابل استفاده است و خطری برای فرد ندارد.

نوروفیدبک ILF چگونه کار می‌کند؟

چهار الکترود یا سنسور EEG به عنوان ورودی روی دستگاه قرار دارد. این الکترود‌ها فعالیت مغز را دریافت می‌کنند و به طور همزمان این سیگنال EEG روی نرم‌افزار برای درمانگر قابل مشاهده بوده و همچنین فیدبک سیگنال روی انیمشن اجرا می‌شود.

به عنوان مثال، در یک بازی ویدیویی، یک ماشین مسابقه ممکن است سرعت خود را افزایش و یا کاهش دهد. در حالی که هنگام تماشای فیلم، تصویر بزرگتر و کوچکتر می‌شود و یا کیفیت تصویر تغییر می‌کند.

مغز این فعالیت را مشاهده می‌کند و با روش یادگیری و شرطی‌سازی، مهارت‌های خود تنظیمی خود را بهبود می‌بخشد. نیازی نیست به مغز گفته شود که چه کاری انجام دهد بلکه به طور طبیعی عملکرد خود را بر اساس بازخورد فعالیت خود در زمان واقعی بهبود می‌بخشد.

از آنجایی که بازخورد در قالب فیلم یا بازی ویدیویی تعبیه شده است، نیازی به تلاش آگاهانه ندارد و این یک قانون اساسی در خود تنظیمی مغز است. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با شرکت بسامد تماس بگیرید و یا فرم مشاوره در صفحه اصلی سایت را کامل کنید.

کاربرد نوروفیدبک ILF

چرا نوروفیدبک را انتخاب کنیم؟

انتخاب این دستگاه به دلایل زیادی وابسته است که ابتدایی ترین آن، این مورد است که این روش درمانی بسیار ایمن و مطمئن است و شخص می‌تواند از بابت عدم وجود عوارض جانبی اطمینان حاصل کند. از دستگاه نوروفیدبک ILF حتی برای درمان بسیاری از مشکلات کودکان نیز استفاده می‌کنند. به طور کلی شما باید روش درمانی را برای خود برگزینید که در رابطه با نتایج دریافتی و اثر آن اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید. در نتیجه اگر شما هم به دنبال یک تکنیک درمانی برای مشکلات خود هستید که اثر گذاری فوق العاده‌ای در مدت زمان کوتاه داشته باشد و در مقابل خطری برایتان به وجود نیاورد، دستگاه نوروفیدبک ILFبهترین گزینه خواهد بود.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *