ثبت نام رایگان وبینار

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

کودک بیش فعال

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک برای بهبود بخشیدن مشکلات عصبی بزرگسالان و کودکان انجام می‌شود. بیش فعالی در دسته اختلالاتی عصبی در کودکان هستند که تا به امروز حدود ۱۱ درصد از کودکان جهان را به خود درگیر کرد‌ه‌اند. کودکانی که به این نوع مشکلات دچار هستند، در رفتارهای روزمره‌ آن ها به وضوح قابل مشاهده هستند. اگر احتمال می‌دهید که کودکتان یا حتی خود شما به اختلالات عصبی مبتلا شده‌اید، راهی جز درمان بیش فعالی نوروفیدبک نخواهید داشت. بیش فعالی خود دارای انواع مختلفی است و درمان آن از طریق روش‌های مختلف انجام می‌شود. در ادامه در ارتباط با روش‌ها و مزایای درمان اختلالات بیش فعالی با نوروفیدبک مطالبی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

نوروفیدبک یکی از روش های مستقیم درمان بیش فعالی است که در آن مغز آموزش می‌بیند. در این روش مغز شما تحت تاثیر آموزش‌ها قرار می‌گیرد تا عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. در واقع درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یک نوع روش درمانی آرام است که برای تمامی جوانب عملکرد مغز کاربرد دارد. در این روش با اطلاعاتی که فرد بیمار به پزشک می‌دهد، عملکرد مغز تجزیه و تحلیل و بهترین رفتار برای بهبود عملکرد مغز در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی نوروفیدبک درمان را به گونه ای پیش می‌گیرد که خودتنظیمی مغز صورت گیرد و در شرایط خاص بهترین تصمیم را برای انجام فعالیت بگیرد و اختلالاتی نظیر بیش فعالی یا عدم تمرکز بر روی یک فعالیت نداشته باشد. نوروفیدبک یک از روش های بسیار تاثیر گذار در بهبود بیش فعالی، تشنج، اختلالات خواب، میگرن های شدید و … است.

درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک ILF

افرای که به انواع مختلفی از بیش فعالی دچار شده‌اند، دارای الگوهای ویژه‌ مغز هستند. این الگوها به خصوص در لوب پیشانی وجود دارند و باعث بروز یک رفتار خاص می‌شوند. با درمان بیش فعالی با نوروفیدبک می‌توان عوارض مصرف دارو را از بین برد و به بهترین شکل ممکن الگوهای رفتاری مغز و ذهن را تغییر داد. پزشک شما برای این که خودتنظیمی مغز با نوروفیدبک را درمان کند، مراحل زیر را طی خواهد کرد:

  • در مرحله اول بیمار باید در جلسات مشاوره و معاینه شرکت کند. در این جلسات سوالاتی در مورد سوابق بیماری فرد و نحوه زندگی یا علائم او پرسیده می‌شوند. سپس شیوه درمان بیش فعالی با نوروفیدبک به بیمار توضیح داده می‌شود تا بیمار در این خصوص آشنایی نسبی داشته باشد.
  • در شروع جلسه درمانی، الکترودهایی بر روی سر فرد بیش فعال قرار می‌گیرد تا فعالیت‌های مغز را بررسی کنند. نکته مهمی که باید در اینجا بدانید، این است که الکترودهای مذکور درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. در ضمن، این مورد را باید بدانید که جریانات الکتریکی این دستگاه‌ نوروفیدبک وارد بدن فرد نخواهند شد و عوارضی برای بدن ایجاد نخواهد کرد.
  • پس از وصل کردن الکترود روی سر بیمار، تصاویر امواج مغزی بیمار روی نمایشگرهای مخصوص مشاهده می‌شوند.
  • در این مرحله پزشک اختلالات مغز شما را بررسی می‌کند. رفته رفته امواج روی بهبود عملکرد مغز تاثیر گذاشته و مشکلات بیش فعالی را از بین می‌برند. برای بهبود کامل علائم بیش فعالی در کودکان یا بزرگسالان نیاز است تا تعداد جلسات درمانی نیز کامل گردد.

انواع بیش فعالی

به طور کلی اختلالات بیش فعالی به سه دسته تقسیم می‌گردد. روش درمان بیش فعالی با نوروفیدبک می‌تواند در تمامی این سه مورد متأثر باشد:

بیش فعالی بی توجه:

این نوع از اختلالات بیش فعالی باعث سلب توجه بیمار نسبت به محیط می‌شوند. در واقع کودکانی که به این اختلالات مبتلا هستند، با کوچکترین اتفاقی که در اطرافشان رخ می‌دهد، توانایی انجام یک کار و به پایان رساندن همان کار را از دست می‌دهند.‌ این افراد نمی‌توانند مطابق با برنامه‌های از پیش تعیین شده خود پیش بروند و همواره از قوانین رنج می‌برند. نوروفیدبک ILF برای این اشخاص تاثیر بسیار مثبتی دارد که در زمان تکمیل روند جلسات نوروفیدبک به مراتب مشخص خواهد شد.

بیش فعالی تکانشی:

نوع دیگری از بیش فعالی وجود دارد که در آن کودک نمی‌تواند صاف بنشیند بلکه مدام در حال حرکت دادن اعضای بدن خود است. این نوع از کودکان همیشه استرس زیادی دارند و زیاد هم صحبت می‌کنند. آن‌ها همیشه عجله دارند و به عنوان مثال هیچوقت نمی‌توانند در صف‌ها بایستند.‌ همچنین این کودکان قادر به شنیدن حرف‌های دیگران نیستند و معمولا وسط حرف دیگران می‌پرند.  این نوع بیش فعالی در تعداد جلسات کوتاه تری با نوروفیدبک برطرف می‌شود.

بیش فعالی ترکیبی:

در مواقعی ممکن است کودک دارای علائم بیش فعالی تکانشی و بی توجهی باشد. در این موارد بیش فعالی کودک از نوع ترکیبی است.

آیا نوروفیدبک ILF واقعا در درمان بیش فعالی موثر است؟

طبق تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده‌، یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توان علائم بیش فعالی را به راحتی برطرف کرد، نوروفیدبک ILF است. طبق مقاله ای که در سال ۲۰۲۱ (اشنایدر و …) منتشر شد، نتایج بدست آمده نشانگر تاثیر این روش درمانی در بهبود تکانش گری و بی توجهی در مقیاس های بزرگ بوده است. این تکنیک می‌تواند علائم بیش فعالی را در هر شدتی که هست، کاهش دهد و یا بهبود بخشد. امروزه متقاضیان و علاقمندان به این تکنیک درمانی موثر و بی عارضه، بسیار بیشتر از قبل شده است زیرا اطلاعات جامع تری نسبت به این روش پیدا کرده اند.

نوروفیدبک ILF برای بیش فعالی چه مزایایی دارد؟

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک مزایای زیادی را با خود به همراه دارد. این روش درمان با اثر گذاری مثبت روی مغز می‌تواند مشکلات و اختلالات ذهنی را کاملا درمان کند:

  • این روش می‌تواند عملکرد شناختی ذهن شما را بهبود دهد و مغز را برای پذیرش تغییر سازگار کند. روش نوروفیدبک قادر است سرعت پردازش شناختی در افراد میانسال را تا حد زیادی افزایش دهد.
  • این تکنیک افزون بر این که قادر به درمان افسردگی است، اضطراب و تشویش را نیز از یک فرد دور می‌کند. پس باعث ارتقا و بهبود کیفیت خواب در یک فرد خواهد شد.
  • درمان بیش فعالی با نوروفیدبک باعث بهبود مهارت‌ها شده و اختلالات یادگیری را نیز از بین می‌‌برد. این روش  می‌تواند آسیب‌های مغزی را تا حد زیادی برطرف کند.
  • در کنار درمان بیش فعالی با نوروفیدبک می‌توانید، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را تقویت کنید. در افراد تحت درمان این روش آسیب‌های مغزی کاملا از بین رفته و سرعت پردازش مغز نیز افزایش می‌یابد.
  • طبق تحقیقاتی که انجام شده‌اند، روش نوروفیدبک می‌تواند حافظه انسان را تقویت و بی توجهی را در انسان از بین ببرد.
  • این روش راهکاری مؤثر و مناسب برای از بین بردن اختلالات شناختی است.
  • با توجه به شکوفایی استعداد ها در سنین پایین، درمان بیش فعالی در کودکی می‌تواند زمینه ساز موفقیت های بیشتر در حوزه های تحصیلی و اجتماعی شود.
مطالب مرتبط
فهرست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *